Šią savaitę VU Senato posėdyje vyko aktyvios diskusijos dėl akademinės etikos dokumentų atnaujinimo. Akademinės etikos klausimas Universitete yra ilgai diskutuojamas, tačiau vis nerandamas bendras sutarimas, nesutinkama dėl nuostatų, kurios turėtų atsirasti akademinės etikos dokumentuose. Taip pat keltas klausimas ir dėl nuotolinių paskaitų įrašymo bei tokio veiksmo naudos studentui.
Naujosios nuostatos nenaudingos studentui
Nuo pavasario vykstančiose diskusijose dėl akademinės etikos dokumentų atnaujinimo studentų atstovai aktyviai reiškė nerimą dėl dviejų pagrindinių klausimų. Pirma, atnaujintuose akademinės etikos (AE) dokumentuose įtraukiant naują punktą norima reglamentuoti taikų susitaikymą. Iš dabartinio apibrėžimo akivaizdu, kad lieka spragų, kurios kelia nerimą dėl sutaikymo kokybės.
Susitaikymo formuluotė dokumentuose nėra tinkama. Naujuose padalinio (fakulteto, instituto ir kt.) Akademinės etikos komisijos ir Centrinės akademinės etikos komisijos (CAEK) nuostatuose yra įtvirtinamas naujas punktas, kad komisija, išnagrinėjusi atvejį, įvertinusi šalių ir Universiteto interesus, siūlo jiems susitaikyti, atsiimti skundą arba spręsti konfliktą kitomis priemonėmis.
„Šiuo metu esanti formuluotė suteikia AE komisijoms teisę formaliai išvengti pagrindinės pareigos – pažeidimų konstatavimo. Šis punktas yra patogus komisijoms, bet ne studentams, nes teikiant skundą AE komisijai studentas gali negauti galutinės išvados, ar akademinė etika buvo pažeista, o dėl to sumažėtų noras kreiptis. Be to, nesutarimo metu dėl galimo galios disbalanso studentas gali būti silpnesnė, labiau pažeidžiama pusė, kuriai būtų sudaromas spaudimas, raginama susitaikyti, kai tam nėra pagrindo“, – teigia studentų atstovė VU Senate, VU SA akademinio proceso reikalų koordinatorė Aistė Rinkevičiūtė.
Būtina užtikrinti kokybę
„Vykdant sutaikymą, Universitetas turi prisiimti atsakomybę už jo kokybę. Jeigu Universitetas nėra pasirengęs užtikrinti kokybiško sutaikymo proceso, tokia funkcija apskritai neturi būti vykdoma“, – sako A. Rinkevičiūtė.
Universiteto mokslo prorektorė, vicerektorė Edita Sužiedėlienė taip pat pasisakė prieš sutaikymo punktą. Ji teigė, kad pagrindinis AE komisijų darbas – nustatyti, ar padarytas pažeidimas.
Per Senato posėdį vyko studentų inicijuotas balsavimas dėl nuostatų punkto apie siūlymą komisijoms susitaikyti, atsiimti skundą arba spręsti konfliktą kitomis priemonėmis. Studentai pasisakė, kad šio punkto visai neliktų, Senatas balsavimo metu ištrinti susitaikymo punktą nepritarė.
Taip pat dokumentuose įvardijami nauji reikalavimai komisijų nariams. Studentų atstovybė planuoja ir toliau laikytis Vilniaus universiteto Statute apibrėžtos teisės, kadangi tai yra studentų savivaldos autonomijos klausimas. Pagal Statutą tik Studentų atstovybė gali nustatyti reikalavimus studentų atstovams, juos skirti ir atšaukti.
Paskaitų įrašymas – reikalingas
Dar vasarą Universitetas pradėjo ruošti taisykles rudens semestro studijų įgyvendinimui siekiant išlaikyti studijų kokybę ir tuo pačiu laikytis saugumo reikalavimų. Skirtingi VU KAP nuo rugsėjo pradėjo studijas įgyvendinti pagal jų pačių apsisprendimą.
Pavyzdžiui, Komunikacijos fakultetas nuo pat rugsėjo pradžios studijas įgyvendina nuotoliniu būdu, o Istorijos fakultetas semestro pradžioje skyrė dėmesį auditoriniam darbui. Tiek dėstytojai, tiek studentai kartais sako, jog nuotolinės studijos nėra tokios patogios lyginant su auditorinėmis, tačiau perėjimas į nuotolinį mokymąsi gali suteikti ir tam tikrų naujų galimybių Universitetui.
Viena iš jų yra užfiksuota ir rektoriaus įsakyme dėl studijų veiklų planavimo, organizavimo ir vykdymo Vilniaus universitete 2020–2021 studijų metų rudens semestro metu taisyklių. Įsakyme nurodyta, jog visi teoriniai užsiėmimai (paskaitos) turi būti įrašomi. Taip pat nurodyta, kad studentai turi turėti prieigą prie šių įrašų. Tai yra papildoma medžiaga studento savarankiškam mokymuisi, studentai turi galimybę dar kartą peržiūrėti visą paskaitą ar jos dalį, pasižymėti kertinius išdėstytus teiginius.
Paskaitų įrašymas yra ne tik patogus būdas studentams mokytis savarankiškai, bet ir sprendžia užsienio studentų problemas, pavyzdžiui, jiems esant kitoje šalyje galima peržiūrėti paskaitas priimtinu laiku. Toks studijų medžiagos pateikimo būdas yra puiki priemonė gerinti studijų kokybę nuotolinių ar mišrių studijų kontekste.
Nors dalis Universiteto bendruomenės narių vis dar yra nusiteikę prieš paskaitų įrašymą dėl dėstytojų intelektinių teisių apsaugos, duomenų apsaugos problematikos, visgi svarbu, jog Universitetas suteikia metodinę ir techninę pagalbą dėstytojams, kurie kreipiasi pagalbos (apdoroti paskaitos vaizdo įrašą, įkelti medžiagą ir pan.). Toliau šis klausimas bus svarstomas Senato studijų komitete.
„Apmaudu, kad noras greičiau patvirtinti atnaujintus dokumentus kartais prasilenkia su kokybės užtikrinimu. Akademinei etikai, kaip Universiteto prioritetui, turėtų būt skiriama daugiau dėmesio siekiant vykdomų procedūrų kokybės. Į tai atsiremia ir nuotolinių paskaitų įrašymas. Dėstytojai, kurių paskaitos įrašomos, ne tik taip padėtų studentams lengviau studijuoti ir susipažinti su jų dėstoma medžiaga, bet ir pagarbiau bendrautų su studentais.
Be abejo, didžiausias dėmesys visada turėtų išlikti akademinės etikos pažeidimų prevencijai, lygiaverčiam santykiui tarp visų bendruomenės narių, sąžiningumui kuriant mokslą ir studijuojant. Todėl kol Universitete egzistuoja šis susitarimas, mes turime siekti, kad procedūros, užtikrinančios akademinę etiką kaip vertybę, būtų kokybiškos ir palankios visiems bendruomenės nariams“, – susiklosčiusią situaciją komentuoja VU SA Prezidentas Justas Kvedaravičius.